Var rädda om er!

Då var adventsljusstakarna tända, tomtarna framme och en mild doft av glögg fyller hemmet. Jag får erkänna att det är lite småmysigt, trots att jag inte är någon julmänniska.
Men det är skillnad på Mys och Måsten, så några pepparkakor tänker jag inte baka.
----
För ett tag sedan läste jag ett gäng citat av olika kända människor som uttalat sig i ämnet krig, och där fanns en sak som jag särskilt tyckte var bra. Som vanligt har jag glömt exakt hur citatet löd och jag känner mig också lite osäker på vem som sagt det men jag tror faktiskt att det var August Strindberg.
Det gick i alla fall ut på att man inte ska förneka/vara likgiltig för sitt eget lidanden och sina egna smärtor, för det kommer att leda till att man också blir likgiltig för andras.
Jag tyckte det var ganska bra sagt, och ganska riktigt. Går man själv omkring och biter ihop och håller skenet uppe hela tiden är det väl inte så konstigt om man tycker att "kan jag härda ut så kan väl alla andra". Det är ju lätt att bli bitter också om man är en sådan som aldrig ska låtsas om något och bitterhet är farligt.
I Simon och ekarna av Marianne Fredriksson säger Karin att hon har svårt för människor som tycker illa om sig själva: Det låter andra betala så dyrt för det.
Och det är likadant med bitterhet.
Det är alltså viktigt att vara god mot sig själv för att kunna vara god mot andra.
Vi slutar med sången som är ett måste varje första advent:


Kommentarer

Skatan sa…
Du måste ha rört något djupt inne i mig ... för jag fick en stor klump i halsen och fick kämpa med tårarna. Det var inte bara ganska bra sagt av August Strindberg ... om det nu var han ... det var VÄLDIGT bra sagt av dig. Jag försöker verkligen numera att vara god mot mig själv för att ha kärlek över för andra ... Att bli bitter av en eller annan anledning är verkligen min största skräck. Jag har någon på nära håll som är just det ... och det är inte lätt. Inte för henne och inte för omgivningen.

Kram!
Lise-Lotte sa…
Det var ett väldigt klokt och fint inlägg! Kram kram!
Lisbeth sa…
Visst är det så. Det som man ska tänka på är att inte vara för god mot sig själv för då finns det inget över till andra. Så mycket man har att lära om man tolkar den litteratur man läser. Det blir lätt bara en textmassa och budskapen försvinner. Musik och åter musik. Jag är dålig på att lyssna men under december konsumerar jag mer. Stråkar och körsång är det som gäller. Christer sjögren kan aldrig skapa den känslan av julfrid
Ha en dag

Populära inlägg