Ursäkta röran vi stuvar om!


Det pågår en omstrukturering i bokhyllorna hemma. Äntligen ska böckerna sorteras i kategorier istället för att stå lite hur som helst. Det här har jag planerat länge, men sen ska det ju göras också.
Det ska bli en konstavdelning, en litteraturhistorieavdelning, en lyrikavdelning osv.
Och så ska vi ha mysbokshyllan!

Jag känner ofta att jag behöver förklara bort, eller be om ursäkt för mitt stora intresse för mysläsning. Jag har ju faktiskt en magister examen i litteraturvetenskap (så fick jag det sagt också) och borde tycka som Barbro Lindgren i senaste numret av Vi Läser:

Jag läser böcker med livsvisdom och humor. Det är två kvaliteter jag alltid vill ska finnas i en bok! Jag vill inte bli underhållen för stunden, hu! Nej, böcker ska sjunka in i en och hjälpa en att tänka.


Men det gör jag inte. Ja, inte så att jag har något emot böcker som sjunker in i mig och hjälper mig att tänka, tvärtom, men jag har inte något emot att bli underhållen för stunden heller.

Kanske, tänker jag,  kan jag om jag pratar tillräckligt länge om min examen använda den som ett slags alibi, den borde ge mig rätt att läsa vilken litteratur som helst eftersom jag kan göra det i studiesyfte, en undersökning av den lättare genren, så att säga.

Sen blir jag irriterad på mig själv. Jag behöver väl inte ursäkta någonting! Jag läser inte myslitteratur för att studera en genre, jag läser myslitteratur för att det är mysigt.
Myslitteratur är (för vi måste väl trots allt definiera den) litteratur skriven med ett ganska enkelt språk och med en ganska bagatellartad historia. Den utspelar sig gärna i en trevlig ombonad miljö och man behöver inte fundera så mycket. Den starkaste sinnesrörelsen man ska erfara när man läser myslitteratur är harmoni och avslappning, något jag tycker att det är nog så viktigt att få känna ibland.
Den här typen av litteratur lämpar sig särskilt väl att läsa, sängliggande, en stilla söndagseftermiddag som uppladdning inför den kommande veckan. Exempel i genren som jag rekommenderar är deckare av Maria Lang, Tomas Arvidsson, Agatha Christie och Bo Baldersson, eventuellet också av Olle Palmström. Böcker av Donald E Westlake går också bra, för att inte tala om böcker av PG Wodehouse, särskilt de som utspelar sig på slottet Blandings.
 


Jag har gjort en "böcker att läsa" - låda av en gammal vinlåda

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag har massor med böcker och jag har ett stort intresse för att läsa och jag läser allting ofta 3 böcker på en gång. En i badrummet, en på toaletten och en i sovrummet. Jag läser allt möjligt och omöjligt och bryr mig inte om vad som är fint att läsa eller inte. Läsa är glädje. Synd bara att böcker ta så stor plats.

Populära inlägg