Det finns rödhåriga änglar på parkeringarna i Helvetets förorter

Helvetet heter inte Leroy Merling.
Naturligtvis inte. Byggvaruhuset Leroy Merlin i utkanten av Palma är på sin höjd en avlägsen förort till Helvetet.
(Och den som tror att en dag på Leroy Merlin är en dag i Helvetet har ännu inte upplevt den dag då hen ska montera det badrumsskåp som hen har köpt där. Men det är en annan historia. Inte ett annat blogginlägg dock, för jag orkar inte.)

Emellertid är det svårt att hålla med om att man bara befinner sig i helvetesförorten när man har irrat omkring i två timmar mellan badrumskåp, mattor, stegar, motorsågar och industridammsugare tillsammans med en högerorienterad överlastad kundvagn samt stått i oändliga köer för att betala astronomiska summor för det man haft i den överlastade kundvagnen och sedan kommer ut på parkeringen och upptäcker att man har punktering på höger framdäck.
Det är ju inte så mycket annat att göra än att hissa upp bilen på domkraften och börja skruva bort muttrarna (eller vad det heter. I rättvisans namn ska jag säga att det var P som hissade och skruvade, medan jag stod och försökte titta åt ett annat håll eftersom jag vet hur irriterande jag själv skulle tycka att det var om någon glodde på mig medan jag höll på och hissa och skruva.)
Det är då det händer.
Plötsligt kommer en högrest och rödhårig spanjor i hantverkarutstyrsel. Han packar upp reservdäcket ur bagageutrymmet, skjuter milt P åt sidan, kickar med en lätt spark däcket av navet och skruvar på reservdäcket. Sedan hissar han ned bilen, tar bort domkraften, packar ner det trasiga däcket i bagaget, packar ner domkraft och skiftnyckel i servicekittet som han skruvar fast på sin plats och lägger till slut mattan som ska ligga där över alltihop. Så tittar han upp på oss med ett milt leende och säger något som förmodligen betyder "Sådärja!" på spanska.
Jag ligger utrullad som en tacksam matta för hans fötter när han hoppar in i bilen och vinkande kör iväg.
Denna fantastiska vänlighet gör det nästan till en positiv upplevelse att ha fått punktering!

Vi pratar mycket om den snälle rödhårige mannen och önskar att han hade haft vägarna förbi dagen därpå när vi  monterar badrumsskåpet.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Det är ju det jag sagt. Spanjorer och italienare. DET är killar det som kan både det ena och det andra.
Lise-Lotte sa…
Trodde alltid att du skulle bli deltidsboende i Frankrike, men det ena utesluter kanske inte det andra? :) Hur som helst, stort grattis till er lägenhet, måste vara underbart att ha någonstans att åka till utan att planera lång tid i förväg angående boendet. Gläds med er!
Och det var väl en chevaleresk spanjor som hjälpte till med däcket! Heder åt honom!
Lisbeth sa…
Solskenshistoria som man önskar man hörde fler av. Sker det här i Sverige också? Kanske vi är dåliga på att berätta positiva saker. Får rannsaka mig själv
Ha en fin helg
Kram
Loll sa…
Vilken härlig upplevelse! När nån bara räddar, för att den vill och kan. Utan att vilja ha ngt i utbyte...Underbart. Kram
Soldansare sa…
Jo Lise-Lotte, jag har nog också alltid trott att det skulle bli Frankrike men she moves in mysterius ways, som U2 uttryckt saken. När lägenheten väl dök upp så låg den i Spanien, ytterst m'rkligt.

Populära inlägg