Vila och skriva

Jag inbillar mig att jag har läst i något nummer av Språktidningen om vikten av att skriva för hand för språkinlärningen, att medan handen formar bokstaven så lär hjärnan sig att känna igen den. "Dagens ungdom" kommer att få svårare att lära sig läsa och skriva, eftersom de mest använder tangentbord. Jag inbillar mig i alla fall att jag har läst den där artikeln men när jag letar efter den hittar jag den naturligtvis inte. 

Hur som helst tror jag att det är nyttigt att skriva för hand ibland. Även om det var ett tag sedan jag lärde mig känna igen bokstäverna så tror jag att det händer något i huvudet när handen formar texten. Det är något meditativt i att låta texten ringla fritt över vita sidor i en anteckningsbok, en slags vila. 

Sen finns det ju en viss njutning i att skriva med vindens hastighet på ett tangentbord också. Själva ljudet av fingrarnas nedslag på tangenterna. Jag minns fortfarande ljudet från de gamla skrivmaskinerna jag hade, både den manuella där bokstavsarmarna fastnade i varandra när jag fick upp farten, och den elektriska. Som ljuv musik...

Men jag ser ändå fram emot en stunds semester, utan dator men tillsammans med en riktigt tjusig anteckningsbok. 



Kommentarer

skogsnuvan sa…
Att skriva för hand i en fin bok är liksom en dubbel njutning fast det är härligt att tattra på tangenterna också. Min son beundrar min fart på tangenterna och han beundrar inte mycket hos mig.

Populära inlägg