Skriva med kropp och själ

Läser om Skriva med kropp och själ av Natalie Goldberg. Det är snart tjugo år sedan jag sprang på den här boken och jag brukar läsa om den med ojämna mellanrum eftersom den ger en sådan kick. .

Numera finns det betydligt fler handböcker i skrivande än vad det gjorde när jag först hittade den här men  Skriva med kropp och själ är fortfarande unik i sitt slag. Den inte handlar inte om hur och vad man ska skriva för att bli publicerad och nå stora försäljningsframgångar. Den handlar inte om hur man ska marknadsföra sig på olika "författarplattformer".  Den handlar inte ens om hur man bygger upp en historia på effektivast möjliga sätt. Jag tycker att det är befriande.
Den handlar om själva skrivandet. Vad som händer mellan dig och pappret. Vad det är som hamnar på papper och hur det ser ut om du skriver det du verkligen vill skriva. Och hur du ska få ut det.

Du måste unna dig själv tid och utrymme att skriva mängder helt utan mening.   [...]
Om man varje gång man sätter sig vid skrivbordet är inställd på att åstadkomma ett mästerverk blir skrivandet en enda, oavbruten besvikelse. Dessutom hindrar de uppskruvade förväntningarna dig från att skriva överhuvudtaget. 

Naturligtvis behövs det böcker om hur man blir publicerad också men någon enstaka kan väl handla om själva själen i skrivandet också. Så att den inte blir bortglömd.





Kommentarer

skogsnuvan sa…
Njaha och då blir du inspirerad till att skriva klart din bok då?
Lilla Blå sa…
Om du visste vad jag behövde de där raderna just nu.
Soldansare sa…
Skogsnuvan: Ja, faktiskt :)

Lilla Blå: Alltid glad att vara till tjänst.

Populära inlägg