Les Feuilles Mort

Vi har gått in i september månad. Sverige gör sig redo att kokonera sig inför vintern och mörkret. Jag tar mobilen och ger mig ut på jakt, inte efter Pokémon men efter vackra höstlös. Tänk att världen kan förmultna i så fantastiska mönster och färger.




Det är också dags för de döda löven med Yves Montand som månadens musik, enligt gammal god tradition.

För det ska vara Yves Montands version, även om jag hittade flera andra som faktiskt inte är så dumma.






Det är nästan lite märkligt hur en sång kan ändra känsla och karaktär beroende på arrangemang, instrument och vem som sjunger. När Rod Stewart sjunger Downtown train tyckte jag att det var en av de tråkigaste låtar jag har hört (Sorry, Roddan) men när Tom Waits gör det är det en musikalisk pärla. De ovan angivna "löven" tycker jag, som sagt är helt ok men det ska vara Yves Montand för att man ska komma i den rätta stämning.






Kommentarer

skogsnuvan sa…
När man dansat sista dansen för sommaren och börjat fundera över att bära in blommorna innan frosten kommer och mörkret landar över en som en svart säck på kvällarna då är det höst och vemodet finns där, lommen ropar och svanarna är på flytt. Då är det ganska trist fast dagarna är soliga.

Populära inlägg