Professor Fanta fixar allt

Något som bekymrar mig nästan lika mycket som att ingen tar hand om citronerna på trädet på andra sidan gatan, är postgången i Palma. Det känns nästan lika säkert att brevet kommer fram om man lägger det på lådan eller kastar ut det genom fönstret. Det verkar inte finnas någon säkerhet i utdelningen över huvud taget. Breven kastas in genom porten och blir liggande nedtrampade på golvet i entrén. Utanför ett hus vid busshållplatsen ligger en samling fönsterkuvert och förmultnar tillsammans med en hög torra löv

Det verkar inte som om detta är något som bekymrar någon annan än mig. Folk förefaller inte så intresserade av sin post. I vårt trapphus sorteras breven in i öppna fack, de av dem som inte blir liggande på golvet, och där blir de sedan sittande i flera veckor utan att någon bryr sig om att plocka med dem upp till sina lägenheter. Vid ett tillfälle blev en avi om att en försändelse kommit från Tyskland liggande på bänken under facken i flera månader och vållade mig svår oro. Om det faktum att den var försvunnen senast gången jag var där och kontrollerade saken, beror på att någon har hämtat ut försändelsen eller om någon helt enkelt städat bort avin, är något jag får ligga vaken och grubbla på tills jag dör.

Vi får inte mycket post i vårt fack. Alla spanska fönsterkuvert ska skickas till Sverigeadressen. Trots detta ligger det en dag ändå ett brev i vårt postfack nere i entrén. Det ett meddelande från professor Fanta. "Det finns inga problem som inte har sin lösning." skriver han. Han besitter en mycket stark afrikansk kraft och den är han beredd att ställa till vårt förfogande. Han kan med denna kraft förbättra vår ekonomi, social ställning, kärleks- och sexliv samt mota bort demoner från Helvetet på mindre än 48 timmar. Längst ner i brevet finns ett telefonnummer som vi uppmanas ringa så fort behov uppstår. Jag är en sådan som tar hand om min post, så jag tar med mig professor Fantas brev upp i lägenheten och lägger det på samma ställe som vi förvarar kvittot på dammsugaren och numret till rörmokaren. Utifall att.



Kommentarer

Populära inlägg