Anna Greta Wides dikter

De bortglömda böckernas gravkammare

För att hitta Anna Greta Wides dikter får man numera ge sig ner i de bortglömda böckernas gravkammare. Och i en sådan hittade jag äntligen den här blå boken efter att ha letat i flera år. Den är utgiven 1989  just för att Wides dikter redan då bara fanns att hitta i antikvariaten. Nu har även boken som skulle rädda Wides dikter undan glömskan hamnat i gravkamrarna. Tröstlös, på något vis. Men här på bloggen lever hon i allra högsta grad. 


Mitt första möte med Anna Greta Wide var i en bok, som jag gissar att man också får leta efter i de bortglömda gravkamrerna numera: ungdomsboken Om livet är dig kärt av Gunnel Linde, en av mina favoriter när jag var ungdom. 


Där citerades den här obegravbara dikten:

Du har ett liv, ett fattigt eller rikt 
och det är inte någon annans likt.
Och du kan handskas med det ganska fritt
Men ändå är det inte riktigt ditt. 

Du kan förråda det för mat och sold
Du kan förtrycka det med hot och våld
Du kan förneka vad det innerst vill
Men mycket ska det inte tjäna till.

Du skall till sist med ödmjukhet förstå
en sanning, som är prövande att nå
och som du kanske tvivlar på ännu:
Ditt liv är mycket starkare än du. 




Kommentarer

skogsnuvan sa…
Så fin dikt om än lite gammaDAGS

Populära inlägg