Mallorca är ett paradis, om du står ut med det

så påstås Gertrud Stein ha sagt till Robert Graves och syftat på att författarna och konstnärerna som uppehöll sig i Palma mest levde kaféliv och inte fick så mycket arbete gjort.

Jag sitter på mitt favoritkafé och tänker skriva ett inlägg till bloggen om hur fridsamma söndagarna är. Att det är så tydlig skillnad på söndagarna och de andra dagarna här, tänker jag skriva om.
Om den sömniga stämningen som råder på de relativt tomma gatorna i kvarteret.
Den stora matvarubutiken Mercadona är stängd. Happy's indian shop öppnar inte förrän klockan tolv. Kebabhaket drar inte upp sina jalusier förrän på eftermiddagen. Apoteket, pilatesstudion och thaimassagen håller stängt.
Också här på uteserveringen på mitt stamkafé råder friden med bara ett par enstaka gäster vid borden under markisen. Stämningen är just lite...sömnig. Tänker jag skriva.
Men två par i 70 års åldern har precis slagit sig ned några bord bort och skriker och gestikulerar och slår i bordet. De diskuterar något med sådan emfas och volym att det är omöjligt att samla tankarna till att skriva något alls. Gertrud Stein visste vad hon talade om.


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Att ha stängt på söndagarna är inte helt fel. Det var det alltid förr här och man måste kunna ha en dag av lugn och ro och man får väl planera lite grann om man bara vet om det. Nu pratas det om att systembolaget ska ha öppet på söndagar och det må väl vara onödigt. Här har det snöat men som tur är så har det gått bort så idag ska DansBritt och jag ut i skogen och leta efter svamp. Det gäller att skynda sig med allt som ska göras ute innan snön kommer. ha det bra på din sommarort. Vet att jag var där för länge sedan i november men då var det blött kallt och ruggigt och ingen värme inomhus. Hoppas ni har det bättre

Populära inlägg