Ljuset i korsningen

Ett möjligen landsförädiskt inlägg. Igen.

På den vältrafikerade (och här börjar jag fundera på ordet vältrafikerad. Jag använde ordet för att beskriva en gata med mycket trafik. Borde det inte istället avse en gata där alla trafikanter följer reglerna särskilt väl? Nå, hur som helst:) På den hårt trafikerade gatan jag passerar varje dag för att ta mig till jobbet finns en hårt trafikerad korsning där trafikljusen brukar sluta fungera med påfallande regelbundenhet. Trafikanterna lämnas att lösa korsningsfrågan på egen hand, med ett milt kaos som påföljd när de som vågar för mycket möter dem som inte vågar alls. Felet kan bestå i dagar.

Till morgonkaffet på Bar Bellver i Palma upptäcker jag plötsligt två trafikpolisen på gatan utanför. De blåser i visselpipa och viftar fram trafiken. Det dröjer en stund innan jag förstår vad de gör där. Jag förväntar mig att stora militärkolloner ska passera  Sen upptäcker jag att trafikljuset vid övergångsstället jag passerade för fem minuter sedan har slutat att fungera.  På fem minuter har ljuset alltså hunnit sluta att fungera och poliser komma ut på plats. Jag blir så förbluffad att hakan trillar ner i kaffekoppen. Ännu mer förbluffad blir jag när trafikljuset är igång igen efter ytterligare 10 minuter. 

Varför har vi inte råd med den samhällsservicen hemma i min korsning.





Kommentarer

Populära inlägg