Näckrosor och pansarvagnar

I lokaltidningen läser jag att "man" rensar bort näckrosor i ån som går genom vår stad. Det är första gången man rensar bort näckrosor här, får jag veta. Näckrosorna rensas bort med en speciell maskin som bara kan användas till att rensa bort näckrosor. Maskinen är med på bild och ser ut som en mindre pansarvagn. Det behövs en kran för att lyfta den i och ur ån. Vi får veta var man tillverkar maskinen och journalisten frågar maskinföraren om näckrosorna nu kommer att hålla sig borta länge, vilket maskinföraren inte kan svara på. Jag läser artikeln två gånger men ingen av gångerna innehåller den någon förklaring till VARFÖR man rensar bort näckrosorna i ån. Jag trodde i min enfald att de var vackra. 

Jag googlar näckrosen för att få reda på om den plötsligt blivit klassad som invasiv och får lära mig att det finns något som heter näckrosbaggar som äter näckrosor, att näckros heter nymphaeaceae på latin och att de kan vara bra att ha näckrosor i trädgårdsdammen eftersom vattnet blir renare och skyddar eventuella fiskar från sol, jordstammarna på näckrosen användes också som nödbröd förr genom att man torkade dem och malde dem till mjöl. Jag får lära mig mycket om näckrosor som jag inte kände till innan. Men inte ens en ledtråd till varför de ska slitas upp med pansarvagn ur vår å.





Kommentarer

Populära inlägg