Att trivas hos sig själv

Bodil Malmsten skriver på sin blogg www.finestere.se att jaget på en blogg eller i en bok inte sammanfaller med den som skriver. "Så fort du skriver förflyttar du det skrivna från en värld till en annan och dig själv likaså." Och det är väl sant.

Sant är också att jag, som drömt om att bli författare långt innan jag kunde skriva, länge använde försökte använda skrivandet som just ett slags förflyttningsmedel. Jag ville vara någon annanstans och framför allt vara någon annan.
Sant är också att det inte fungerade särskilt bra. Så länge jag skrev sådant som låg långt bort från mig själv blev det jag skrev ganska dåligt. Det var först när jag började skriva sådant som bottnade i mig - på olika sätt - som det började bli bra, som orden började att flyga.
Och det hände inte förrän jag började vilja vara kvar hos mig själv, inte förrän jag inte ville förflytta mig någon annanstans, till någon annan.
Tänk att det tog nästan 30 år.

Kommentarer

storabh sa…
Men ingenting är för sent!
Hanx sa…
mm, visst är det intressant... gjorde precis samma upptäckt... :)

Populära inlägg