Det moderna Sverige börjar här. 2

Apropå storvulna skyltar utanför tätorter så funderar jag på att sätta upp en skylt på vår lägenhetsdörr:
Civilisationen upphör här
Det råder allmän röra i vårt hem. Tycker väl att jag håller lägenheten relativt dammsugen och så men det är så mycket annat. Vad finns det i garderoberna som är så fulla? I köksskåpen och lådorna?
Vad gör man med alla kassar med gamla tidskrifter som vi inte vill slänga men som vi inte heller vill ha i kassar i köket och vardagsrummet? Vad gör man med alla grejor vi ska sälja men inte orkar sätta ut på Blocket? Ja, man tar sig i kragen och sätter ut dem på Blocket, det är väl det man gör...
Efter att i ett halvår ha tänkt att "jag måste köpa nytt filter till köksfläkten" har jag faktiskt köpt ett nytt filter till köksfläkten. Det var ett par månader sedan. Men det är ju liksom inte någon idé att sätta i det nya filtret innan jag har gjort en rejäl rengöring av hela fläkteriet och det är ju liksom inte någon idé att göra en fläktrengörning om jag inte också gör en ordentlig rengöring av ugnen (och byter lampa som gick sönder för något år sedan) och när ska jag anse mig ha tid med det?? Inte tar man dyra semesterdagar för att skura köket. Det nya fläktfiltret ligger orört i sin förpackning på arbetsbänken.
Badrummet behöver renoveras. Hur ska man få råd med det?
"Ni kan väl åka på en kortare semester i år och lägga pengarna på att renovera badrummet istället!" säger förnufiga kamrater till mig.
Och jag tänker "nyrenoverat badrum vs tre veckor i Bourgogne, hm - så jävla sunkigt är väl inte badrummet ändå". Jag är inte så förnuftig som mina kamrater, jag vet det. Jag är allmänt dekadent och utan moral. I helgen bodde vi dessutom två nätter på Nora stadshotell i allmän skörlevnad så inte blev det några pengar sparade till badrumsrenoveringen då heller. Men jag slapp i alla fall att se pappkassarna med tidskrifter i vardagsrummet...

Kommentarer

Skatan sa…
Det är väl självklart att man skall ta tillfället i akt och bo några nätter på Nora Stadshotell leva i allmän skörlevnad :-) ... tycker en annan ociviliserad typ. Nämligen undertecknad ...

Det gäller att prioritera rätt här i livet ... och det är ju det vi gör, du och jag även om min "gube" tycker att mina prioriteringar inte är de ultimata.

Kramar!

Populära inlägg