Julkalendern

Har sett att många kör med julkalender-form på sina bloggar. Och det tycker jag är kul! Att jag inte kom på att man kunde göra det i tid! För en julkalender ska ju utspela sig från den 1 december till den 24 december och den 1 december har ju redan passerat och att börja göra en kalender nu är att göra en icke-komplett kalender och att göra en icke-komplett kalender är att göra en halvdan julkalender...och det skulle störa mitt störda ordningssinne på ett sätt som jag inte skulle kunna hantera.
Kan emellertid rekommendera Lilla Blås julkalender

Numera går ju gamla tv-kalendrar att köpa på dvd. Vad går förresten inte att köpa på dvd i dessa tider? Jag kunde inte låta bli att köpa min favoritkalender: Julpussar och stjärnsmällar. Om ni undrar vilken kalender det var så är det den kalender som alla undrar vilken kalender det är när jag börjar prata om den. Den gick 1986 och Mona Seiliz och Stefan Ekman var med. Ekman var en konstnär som kopierat tavlor och var jagad av några skumma typer som ville sälja tavlorna som äkta. Ekman och hans familj var tvungna att lämna Stockholm och gömma sig i den lilla byn Busnäs under julen.
Jag var elva år och ritade alla karaktärerna som pappersdockor. När jag röjde i garderoberna under mina föräldrars flytt förra vintern hittade jag kuvertet med alla dockorna. Nu ligger de i en flyttkartong i vårt förråd. Det gick inte att göra sig av med dem.
Tänkte ge mig på dvd:n med Julpussar och stjärnsmällar i mellandagarna men jag är rädd att den kanske inte har åldrats med behag. Eller att jag inte har gjort det...

Kanske är jag ändå tvungen att göra en julkalender med temat Gamla Godingar Från Min Barndom. När jag letade efter ett klipp med Julpussar på YouTube fastnade jag i en mängd klipp med gamla barn- och ungdomsprogram från sent 70-tal och det glada 80-talet. Vad är det förresten med min generations låsning vid gamla barnprogram! Julpussar var det dåligt med dock, de glimtar bara förbi i den här kalenderkavalkaden:

Kommentarer

Populära inlägg