Nysnö

Då har vi klarat av julafton och kan börja ladda inför min absoluta favorithelg:




NYÅRSAFTON!




Jag älskar det faktum att ett helt nytt år ligger tomt och oskrivet framför mig. Att jag har alla möjligheter att göra vad jag vill med detta år. Allt är rent och obesudlat. Nästa år kan jag bli en bättre, mer närvarande och njutande människa. Nästa år kan jag bli vem ... som helst!



Och jag är faktiskt så blåögt naiv att jag tror att det är sant, att jag har det helt i mina egna händer.

Och jag tycker om att jag fortfarande är så blåögt naiv. Jag tror att det är ett bra sätt att hålla sig ...ung, är inte riktigt det ord jag vill använda, men rörlig. Rörlig i intellektet och i sinnet. Det är viktigt. Inte stelna i de intrampade spåren. Nyårsdagen är att gå ut i nysnö, den rena vita ytan och sätta det första avtrycket.

I min nya, grönglänsande kalender som ska innehålla alla dessa fantastiska, smakrika smultron-på-strå-dagar som ska inträffa nästa år, har jag redan börjat anteckna nyårslöften i långa rader. Jag brukar alltid avge massor med löften och det är sällan de blir infriade, de är nämligen ofta i kategorin Övermäktiga. Men man ska sikta högt.

Och det viktiga är inte att uppfylla alla dessa löften, det är att sträva!


Inte förrän förra året, då jag läste på Bodil Malmstens blogg att "nu är det nyår, nu är det dags att sumera det som varit", har jag tänkt på det som en sammanfattningens tid, nyåret. Jag har alltid bara sett framåt, framåt! På väg, på väg!
Det gångna året är ju just gånget.


Så jag vet inte om det kommer att bli någon sammanfattning här av 2010, mer än att det har handlat mycket om att gå i nysnö, på ren vit yta.


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Eftersom jag rent kroppsligt är tvungen att gå i nysnö varje dag och inte nog med det JAG MÅSTE SKOTTA ELÄNDET OCKSÅ.
Jag ger aldrig några nyårslöften men jag hoppas och tror att nästa år ska bli bättre än vad det här har varit för det här året har inte varit så bra för mig. Jag hade kanske för höga förväntningar. Nu önskar jag blott ett. Må kylan försvinna
Loll sa…
En härlig, öppen och välkomnande beskrivning av det nya årets antågande. Det är ju faktiskt, som du skriver, i en själv som rörligheten finns. Tiden bara är. Kram/Loll
Loll sa…
En härlig, öppen och välkomnande beskrivning av det nya årets antågande. Det är ju faktiskt, som du skriver, i en själv som rörligheten finns. Tiden bara är. Kram/Loll

Populära inlägg