Att äta och skriva


I Språktidningen nr 2 2012 läser jag om en - i mitt tycke - tvivelaktig studie om sambandet med skrivande och viktminskning.

En grupp kvinnor fick skriva om saker som låg dem varmt och hjärtat och en annan grupp fick skriva om sådant som de inte brydde sig så mycket om - i en kvart.
Först hade de fått väga sig.

Efter det kvartslånga skrivandet skickades kvinnorna hem. Några månader senare fick kvinnorna komma tillbaka för att väga sig igen och då visade det sig att de kvinnor som hade skrivit om det som intresserat dem i en kvart för några månader sedan hade gått ned 1,5 kilo därför att de hade mått så bra efter denna kvart att de inte hade behövt tröstäta!
De som hade skrivit om sådant som inte intresserade dem i en kvart för flera månader sedan hade gått upp 1,3 kilo.

Själv har jag skrivit i mer än 30 år. Den här, visserligen en smula tvivelaktiga, studien visar att jag inte har någon insikt alls om vad som intresserar mig. Jag hur uppenbarligen inte skrivit om dem i ens en kvart under dessa 30 år åtminstone.

Kommentarer

Skatan sa…
Ja det må jag säga var en mycket tvivelaktig studie. Helt sanslös tycker då jag. Jag skriver också minst en kvart om dagen och inte har jag blivit smalare av det :-(

Det handlar nog mer om vad man stoppar i sig vare sig man skriver eller inte ...

Kram!
skogsnuvan sa…
Ibland kan man väl undra vad dom håller på med egentligen.
Jag har skrivit i hela mitt liv åtminstone sedan 7-årsålder och borde ju vara jättesmal om inte spinkig så då har jag bara skrivit om sånt som inte intresserar mig. Va?

Populära inlägg