Sjunde himlen - om bokrean

Då har årets bokrea sparkat igång. Förr var det en ganska stor grej. Man fick kataloger från alla bokhandlare och kunde skriva listor och lämna in i förväg och sedan hämta ut sina påsar färdigpackade när själva rean bröt ut, och det ena med det tredje. I år har jag bara fått en katalog; från Akademibokhandeln.
Förr kunde man också köpa lyrik på rean. I år såg jag bara en samling med ”De vackraste kärleksdikterna” eller något sådant.

Men detta års rea var ändå speciell. Åtminstone för mig, eftersom jag detta år verkligen orkat upp och stod och hängde på låset klockan 07:00 när Akademibokhandeln hissade upp sitt galler.
Det var faktiskt riktigt roligt att stå där, som om man var med om ett litet jippo när gallret gick upp och vi strömmade in.
Jag drabbades av en lätt reayra och plockade åt mig böcker till höger och vänster utan någon större ordning, men hejade mig vid Barbapapas stora bok om arbete.
Men Mucha-böckerna och Klimt tog jag först, innan jag förlorade förståndet.


När jag hade plockat korgen full och stod i den ringlande kön till kassan och svettades insåg jag att jag inte hade fått med mig Jonas Gardells bok Om Jesus som jag ju hade bestämt att jag skulle köpa. Medan jag letade efter den hittade jag istället boken om Sigrid och Isak (Hjertén och Grünewald) som jag också tänkt köpa men som jag var ganska säker på inte låg i min korg. Även om jag inte var riktigt säker på vad som låg där. Jag lade tillbaka Igelkottens elegans (vilket jag nu så här i efterhand ångrar) lade dit Sigrid och Isak , jagade rätt på Jesus och ställde mig på nytt i kassan.

Som reamorgon-erbjudande fick man köpa tre böcker och få den fjärde gratis.
När jag lassade upp min hög med böcker på disken (med mitt ryggskott i färskt minne) tittade expediten, som uppenbarligen var lika reayr som jag, exalterat på mig och sa:
- Du får fyra böcker gratis!!
- Oj, vad bra. sa jag även om det såg ut som om hon helst ville att jag skulle hjula av lycka, men jag hade ju fortfarande vissa känningar av ryggskottet.
Expediten slog in böckerna i kassan och nu nästan skrek hon:
- Du får tolv böcker för 800 kronor!!
Och jo, visst var det fantastiskt. Jag kom till jobbet fortfarande yr, genomsvettig, ena byxbenet uppvikt över halva vaden och håret åt alla håll. Och väldigt varvad. Vilket delvis hade att göra med att jag hade haft ytterligare en religiös upplevelse på gymmet igår kväll, när jag tränade bort nästan hela mitt ryggskott. Jag har svävat lite över marken hela dagen idag.
Sen var det roligt en gång till, i kväll, när jag kom hem och packade upp ryggsäcken och fick se vad jag faktiskt hade köpt.

Kommentarer

Neoh sa…
igelkottens elegans är jag också jättenyfiken på... :)
skogsnuvan sa…
Det kan inte hjälpas att jag är lite avundsjuk på er som bor i stan och kan gå på bokrea. Det skulle jag verkligen vilja uppleva en gång även om jag inte hade råd att köpa något skulle det vara roligt att titta och frossa i alla fall.
Lisbeth sa…
Underbart. Jag var också iväg men då hade klockan blivit 10.00 för jag hade glömt att dom öppnade 07.00 Jag blev lite besviken på mig själv att jag inte kände yran för det var ingen sådan i butiken heller. Blev lite inköp som jag är nöjd med. Huvudsaken det.
Ha en fin morgondag

Populära inlägg