Rapport från Palma 1

Vi fick en fantastiskt inflyggning över Mallorca förra lördagen. I kvällsolen gled vi in över ön på låg höjd. Först var det bergen, det högsta med lite snö på toppen, sedan kom enstaka hus på sluttningarna med sina slingrande vägar och så byarna med kyrkan mitt i och bondgårdarna med sina vindkraftverk och apelsin- och mandelträden. Den är vacker den här ön. 
   
Jag hade fått den där vårrusiga känslan redan på planet. Den där känslan av att nu börjar det, nu tar det fart igen; livet!Den känslan hade arbetat sig upp till extas dagen därpå när vi kom ned på paseon. Solen glittrade i vattnet och jag tog av mig jackan när jag slog mig ned på trottoarserveringen. Jag tjatade på ett närmast berusat sätt, trots att jag bara drack jouice på apelsin och kiwi, om detta otroliga i att vi satt ute första mars: 
"T'änk att vi sitter ute!" "Fattar du att vi sitter ute och det är den första mars!"
P sa att han förstod det. 
Det var en ganska folktom paseo och jag förmodade att även en stor stad som Palma kan vara lite söndagssömnig. Men när vi kom fram till Parque de la Fexina förstod vi att så inte var fallet. Det var här alla var. Och då menar jag alla. 





Det var Balearernas dagar och hela Palma var här verkade det som. På en scen uppträdde ett folkdanslag ackompanjerade av en kör i folkdräkter, men mest handlade det förstås om mat; öarnas alla delikatesser.  

Här grillas korv och kött

Bläckfisk tillagas

Att få en bra bild på paellafatet var omöjligt i trängseln

men jag lyckades tränga mig fram och få tag i två små pinchos och en plastmugg vin

Här friteras potatischips




Det var inte bara folkmusik som spelades men fråga mig inte vad instrumentetn kallas. 





Kommentarer

Loll sa…
Åh, brukar inte men lite avis… :-) njut!

Populära inlägg