Alla dessa dagar

Det finns så många sorters dagar: Röda dagar, nationaldagar, regnvädersdagar, lyckodagar, bröllopsdagar och torsdagar. Det finns så kallade temadagar: kanelbullens dag, modersmålsdagen, internationella sjuksköterskedagen osv. Den 19 november är det internationella toalettdagen. Det finns hur många som helst. Om vad som helst. 
Alla dessa dagar. 
I onsdags var det chokladbollens dag. Och gamla vänners dag. 
Det var också den dagen då mina föräldrar blev ett par. För 58 år sedan. 
Och dagen då de förlovade sig. För 55 år sedan. 
Och dagen då de fick en dotter. För 41 år sedan.
Att jag föddes på mina föräldrars årsdag är sådant som får mig att tro på dolda mönster i tillvaron, i förväg inprogrammerade koder i värdsaltets stora mysterium.  
Att de sen inte gifte sig den dagen utan i november, är följden av andra dolda mönster och i förväg inprogrammerade koder, och hör således inte hit. 
I onsdags var det också min 14 976:te dag i livet. 
Alla dessa dagar. 
Och allting finns alltid. Varje dag bär jag med mig varenda en av dessa 14 976 dagar. 
Det är inte undra på att man går upp i vikt med åren...

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag har svårt att minnas alla dessa dagar minns knappt när jag har födelsedag ens. Jag minns inte när jag gifte mig men när jag födde min son. Jag minns vissa årtal och 1964 var mitt bästa år här i livet så det minns jag. Igår var det i alla fall fredagen den 13-de och det hade jag glömt tills idag men jag genomlevde den i alla fall utan större katastrofer.

Populära inlägg