Poesi - förr och nu

Det här inlägget kommer att innehålla så mycket "det var bättre förr" att det fullständigt osar av, jag skulle inte vilja använda ordet bitterhet men kan inte riktigt hitta något som passar bättre.
Det här inlägger kommer att innehålla så mycket "det var bättre förr" att det borde vara försett med varningstext. Betrakta de ovanstående meningarna som en sådan.

När jag nyligen rensade i gamla kartonger hittade jag ett bortglömt kassettband med en inspelning av radioprogrammet Diktafon där Bodil Malmsten är gäst. Det finns ingen notering på fodralet om när programmet sändes men jag minns att jag lyssnade på (och spelade in) det på golvet i ett mörkt rum i en studentlägenhet i Flogsta, Uppsala. Det måste alltså vara någon gång mellan februari 1995 och juni 1996. Jag kör bandet i min lilla maskin som omvandlar kassettbandsformatet till mp3 och när jag har lyssnat på det är jag nästan i chock. Att något sådan här har funnits!

 Diktafon var ett radioprogram om lyrik. Som sändes i P3, inte P1. Bara det. Förundrad lyssnar jag också på programledaren Bosse Löthéns lugna, ibland trevande samtalston, ingen hysteri. Han ger sit till och med tid att tänka efter ibland.  Det är februari 1996, får jag veta. Det var tider, det. Löthén nämner tidpunkten när han presenterar fem i topp-listan. Det är ett radioprogram om lyrik i P3 med en topplista!

"Något sådant vore otänkbart nuförtiden." tänker jag, ja just bittert. Det var verkligen bättre förr. Sedan rodnar jag av skam när jag inser att jag ännu inte laddat ner appen Poesi på G. Jag som predikar så högljutt om poesins vikt och bevarande. En app med poesi; det är sådant som är tänkbart nuförtiden. Kanske var det inte bättre förr, bara annorlunda. Kanske borde jag undersöka det som finns idag innan jag så kategoriskt hävdar att det som fanns förr var bättre.

"Jag vill beskriva det jag beskriver på ett annat språk än poesins. Jag hatar poesin och jag söker dagligen upp den." säger Bodil Malmsten i början av programmet. Eftersom det är Bodil är jag beredd att förlåta henne för att hon hatar poesin. Trots min motsatta inställning till det samma. Men jag är mycket tacksam för att hon sökte upp den.

"Det var inte bättre förr, det var bara förr." är ett annat Bodil citat. Och hennes dikt från 1989 som är veckans dikt bekräftar väl det påståendet.

Kommentarer

Skatan sa…
"Det var inte bättre förr, det var bara förr." sa Bodil men det vaaar bättre förr eller så har jag blivit gammal men politiken var bättre förr, och polisen och skolan och ...

Eller?

Fast poesin vet jag egentligen inte så mycket om ... jag läste Tomas Tranströmers dikter och Lars Forsells och några av Bodil Malmsten ... men mest läste jag prosa så ... och den är lika bra idag. Där utesluter inte den ena bra författaren den andra ...

Kram
Skatan
skogsnuvan sa…
Jo men jag kan inte heller låta bli att tycka att mycket var bättre förr eller är det så att man bara minns det som var bra och liksom glömt det andra. Härom dagen fick jag rådet att leva i nuet och inser att jag lever i det som var eller i det som ska komma istället Mitt bästa år var 1964 då livet lekte och hjärtat dunkade. Då man kände så mycket intensivare. Då till och med oromantiska jag skrev dikter om livet.

Populära inlägg