En enda sak är viktig och det är hjärtats lust

Det är oktober. Det är dags för Höstvisa.
En vaknatt för några veckor sedan låg jag och tänkte på Höstvisa. Det ska man inte göra på nätterna. Man måste vara mentalt stark för att inte hjälplöst dras ned i djupet av det tunga vemodet. Jag kom fram till att i år ska jag hålla mig så långt från Höstvisa som jag bara kan. Men så blev det morgon och än finns det så mycket dagsljus att det förmår förjaga det värsta vemodet. I dagsljuset förmedlar Höstvisa bara ett stilla accepterande av det oundvikliga faktum att tiden går.
Men tänk er för, innan ni spelar den. Och lova mig att ni inte gör det på nätterna.

Och tänkt på detta:

En enda sak är viktig och det är hjärtats lust och att få vara samman med varandra.





Det finns många versioner av Höstvisa men för mig är det bara Zarah Leanders som gäller. Man kan säga mycket om Zarah Leander, men rösten! Det finns erfarenhet och pondus i den rösten, det är en röst som vet vad den talar om, vad det innebära att dagarna mörknar minut för minut.

Kommentarer

Lise-Lotte sa…
När jag gick i sjätte klass hade jag en klasskamrat, Olle, som älskade Zarah Leander. Väldigt udda tyckte jag då. Kanske lyssnade han på Höstvisa...
skogsnuvan sa…
Dagarna mörknar minut för minut Visst är det så. Jag har bestämt mig för att verkligen ta alla möjligheter till att njuta av höstens sista tid innan vintern stoppar allt

Populära inlägg