Mannen som lärde sig engelska fast han inte behövde

För flera år sedan sjöng jag i kör. Varje körövning var det kaffepaus en stund mitt i och under en av de pauserna talade jag med en vithårig man i 80-års åldern om hur världen utvecklats under våra liv.
   Den vithårige hade under sitt yrkesliv arbetat som resande i symaskiner. Han berättade hur hans arbetsgivare hade erbjudit honom möjligheten att lära sig engelska, något som ytterst få kunde i Sverige på den tiden. Arbetsgivaren hade poängterat att det inte var något krav att han skulle lära sig detta,  bara ett erbjudande.
   Jag i min tur berättade att när jag gick på gymnasiet blev vi erbjudna ämnet datorkunskap 40 minuter varannan vecka. Detta var helt frivilligt försäkrade våra lärare.Vi hade ju valt humanistisk linje och var kanske motståndare mot det här med teknik och skulle därför, av närmast religiösa skäl, inte utsättas för detta mot vår vilja. Det här hände sig vid den tiden innan Windows 95 var uppfunnet och innan någon hade begripit att en dator kunde vara ett fantastiskt verktyg för en humanist.
   Jag närvarade bara någon enstaka gång på de där datorlektionerna. Jag var verkligen en djupt troende humanist och skulle ju aldrig befatta mig med den nya tekniken ändå. Det fanns dessutom så mycket annat, som var viktigare att göra de där 40 minutrarna varannan vecka. Inte för att jag minns vad det var.
   Min vithårige körkamrat däremot hade tagit emot erbjudandet om att lära sig engelska. "För att det kunde alltid vara bra att lära sig något nytt."
  Så mycket klokare var han än jag. För visst har jag lärt mig hantera en dator på egen hand senare och är mycket förtjust i den som arbetsredskap, så det har gått ganska bra trots att jag skippade den erbjudna datorutbildningen för 25 år sedan. Men vilken trist och självstympande inställning.
  Självklart ska man ta vara på möjligheterna att utvecklas. även om man inte förstår vad man ska ha för nytta av dem just när de erbjuds. Vem vet när det kan vara bra att kunna något som verkar totalt onödigt och ointressant. Kanske visar det sig rent av vara något helt annat än vad du tror, något som öppnar nya rum, nya sidor hos dig själv. Det kan mycket riktigt alltid vara bra att lära sig något nytt.

Kommentarer

Populära inlägg