Mot mörkret med bananer

Mördad av himlen, skriver Lorca. Och så här års är det nästan så det känns. Tidigt på eftermiddagen sänker den sig ner över våra huvuden och trycker sig mot oss med sitt mörker. Andetagen blir korta och ytliga och man drabbas av en "dövstum trötthet". 
   
En modig man ger sig ut i svärtan. Han kommer som skjuten ur Lidl-entrén med Duracell-kaninens målmedvetna, men korta steg. Han är i 60-årsåldern och beväpnad med en bukett blommor i den ena handen och en påse bananer i den andra. Det är uppenbart att han har en mission. Jag vill tro att det är kärleken han söker med sin blombukett, och ingenting kan stoppa honom, inget mörker i världen, inga vägspärrar, inga betongväggar, inga rödljus. 
   Jag böjer mig fram och spanar ut genom vindrutan där jag sitter på Lidl-parkeringen. Jag hoppas att det är grön gubbe borta i korsningen; han har inga reflexer. 




Kommentarer

Populära inlägg