Jesus är redan här

... men den tredje vise mannen dröjer



Jag köpte en begagnad julkrubba på Röda Korset härom dagen. Jag kunde inte låta bli att packa upp hela grannlåten på en gång även om jag vet att man borde vänta med Jesus till julafton. Han har ju inte kommit ännu, egentligen. Och inte de tre vise männen heller.
Hittills har visserligen bara två vise män anlänt och jag är osäker på om den tredje någonsin kommer att dyka upp. Jag har konsulterat den enda butik som för vise män här i stan men de hade inte enstaka vise män bara hela krubbuppsättningar.
   Jag kan tänka mig att den tredje vise mannen befinner sig på någon trevlig semesterort och ja, kanske inte svär, men muttrar över hetsen i det moderna samhället. Enligt traditionen har han faktiskt en dryg månad på sig innan han behöver resa sig ur solstolen och stå vid krubbor och treva med en låda guld mot en osnuten unge.
  Nå, han kanske kommer när det drar ihop sig.



I miniatyrkrubban med de rundnästa gubbarna är gänget i alla fall komplett. Och i citronkrubban och julgranskrubban där står folket fastgjutna där de står, så man vet var man har fem.



 
 
 
Jag gillar krubbor. Förmodligen av samma skäl som jag gillar dockskåp. Skäl som jag inte tänker analysera vidare. Men det är kul med miniatyrer. 


 
 
När vi var i Madrid i somras bodde vi alldeles intill en "krubbaffär". Den var aldrig öppen när vi gick förbi och det var nog tur. Hur skulle jag ha kunnat välja om jag skulle köpa en samisk Jesus, en grekisk, eskimå eller nepalesisk Jesus. Skulle jag välja pandor eller indiska elefanter som krubbdjur?
Eller skulle det bli krubban där den heliga familjen kommer farande i ett grönt flygplan?


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Populära inlägg