Konsten att festa efter förmåga

I måndags var det Annandag påsk. Den största dagen inom kristendomen. Jesus har uppstått. Det är ju liksom själva grejen med kristendomen.
Nu är det några år sedan jag firade detta i en kyrka men när jag bodde i Uppsala gjorde jag det i Domkyrkan. Eftersom det var en sådan glädjens dag skulle vi fira detta genom att sjunga två psalmer i rad och vi skulle göra det stående.
Jag tänkte att jag och Svenska Kyrkan har det gemensamt att vi är lite tafatta när det kommer till det här att festa loss.
Men vi gör så gott vi kan.

Några som är bättre på det där med partaj är sångsvanarna vid svansjön Tysslingen där tusentals svanar samlas om vårarna. Där är ett himmelens kakel och flaxande. Och de har alltid något att prata om. I flera år har jag försökt förstå mig på vad de säger, så att jag kan sno något bra att säga på fester.
Men det går inte.



I år firade jag annandagen tillsammans med svanarna
På väg genom leran, mot svanarnas tillhåll passerade jag en pappa med två små barn. Pappan ville ta ett foto av sina pojkar framför svanskocken och den ene av dem står redan uppställd med bästa fotografiminen på. Men den andre knyter ihop hela sin lilla kropp till en enda vägrande klump så långt från motivet han bara kan. När jag går förbi hör jag hur pappan vädjar:
 "Men jag skaaaa inte lägga ut den, jag lovar. Jag vill bara ha en bild av er två."
Jag undrar hur det kommer att se ut när de där pojkarnas generation växt upp. Kommer selfien att vara ett minne blott, eftersom alla dessa barn är alldeles traumatiserade av ha fått hela sin barndom utlämnad på diverse sociala medier?

Efter att ha firat tillsammans med svanarna köpte jag mig en påse ostbågar och åkte hem och tittade på filmen Vårat Gäng.
En idealdag för mig: Först svansång och sedan en hederlig gammal svartvit rulle. Så festar jag.
Så här festar Vårat Gäng




Vi har alla olika läggning. När filmen var slut hade jag fått en sådan överdos av klämkäckhet att jag hade svårt att hålla mig vaken resten av dagen. 

Kommentarer

Populära inlägg