Vårdagjämningen

Är du född med segerhuva?
Då känner du dig kanske lite dåsig så här dags. Och du tänker säkert att det får bli en tidig kväll i kväll.
Tror du, ja.
Det kommer bli en intensiv natt för dig, min vän. Ty i natt skall du ut och slåss med häxorna emedan du är benandanti.

I dag är vårdagjämningen.
Vårdagjämningen är ett av de fyra tillfällen om året då benandanti lämnar sina kroppar och ger sig ut att strida med anden, eller häxorna, malandanti. Ni bekämpar det onda med fänkålsstavar medan era kroppar ligger kvar hemma i era sängar. Men minns att inte lägga er på mage när ni ska sova. Ansiktet måste vara uppåtvänt så att själen kan ta sig in i kroppen igen när den kommer hemridande på den katt eller hare ni har valt ut för detta ändåmål.
Hur årets skörd ska bli bestäms av utgången i nattens slag. Fast i år kanske det handlar om Corona-viruset. Så kämpa väl!
Inte för att ni har en aning om hur det gick, eller över huvud taget vad ni varit med om, när ni vaknar i morgon. Möjligen känner ni er lita tunga i huvudet.

Själv är jag inte född med segerhuva. Så jag får nöja mig med att läsa en av mina favoritböcker, faktiskt en av mina topp fem. Majgull Axelssons Aprilhäxan


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Det börjar verkligen ljusna tidigt på mornarna nu och jag som lever med ljus och mörker börjar vakna vid 7-tiden istället för 8-tiden. Det är ljuset som gör det men jag ligger kvar och gosar mig och läser någon bok innan jag masar mig upp. Lite trist blir det att träffa samma fyra människor hela dagarna och inte få några besök men vi kan vara ute. Synd att det blåser så kallt.

Populära inlägg