Genomlyst av eld

  Du hakar upp dig på det exakta sa mikkel. Han hade rätt. Lergubbarna ägde en perfektion. Att tänka bortom den var svårt.

Det handlar om kontroll. Du tror du kontrollerar din omvärld genom att återskapa den. Trots att den inte ens är sann. 

Så säger den våldsamme, alkoholiserade stenkonstnären mikkel till min nya vän janakippo i Sen for jag hem 

Är det vad det handlar om? Det här med skrivandet och bloggandet. Kontroll? 

När jag träffade på Bodil Malmstens författarskap i början av 90-talet var en av insikterna att man kunde bestämma hur livet skulle se ut, hur intressant det skulle vara, genom att skriva om det. Livet blev sådant som man valde att formulera det. Bodil Malmsten skrev om vardagliga händelser på ett sätt som gjorde dem intressanta. Det var något med språket som förhöjde det vardagliga, synliggjorde det fantastiska i den enkla handlingen. Ett slags magi. 


Som i Karin Boyes dikt En målares önskan:

Jag ville måla ett ringa grand

av slitnaste vardag nött och grått

men genomlyst av den eld som förmått

all världen att stiga ur Skaparns hand

Jag ville visa att det vi försmå 

är heligt och djupt och har Andens skrud

Jag ville måla en trädsked så 

att mänskorna anande Gud!


När jag upptäckte detta på 90-talet var det väldigt mycket som jag tyckte var tråkigt i livet. Trist, bara. Jag var tvungen att sitta på en massa tråkiga lektioner på dagarna, vänta på bussar och skjutsar bland annat. Men genom att skriva om det, formulera mig kring det, kunde jag göra det till något intressant. Och de är väl någon slag kontroll.

Men jag gillar uttrycket att man genomlyser något grått med skapande eld så att man kan se Gud i de små tingen bättre. 

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Ja du skriver ju just så, sa att det gråa får en silverkant som lyser. Nu har jag nog missat en massa som du skrivit sista tiden för jag har bara varit ute. När dagarna är fina vill jag liksom suga in det sista av sommaren och bara dra i mig frisk luft och blomdoft så gott det går och så missar jag bloggarna men det blir annat när det blir inneväder.

Populära inlägg