Tisdagsvers

 Redo

Jag ställer alltid ut mitt krus

vid förstubron intill mitt hus

Jag håller alltid dörrn på glänt

och låter ljuset vara tänt


Jag hänger alltid ut mitt nät

där skog av drömmar växer tät 

där stjärnljus glittrar i dess tråd

där vilsna själar finner råd


Jag ställer ut och hämtar in

oftast finns där ingenting

inget guld i kruset

nätet hänger fruset

eller ligger nedtrampat i gruset


Jag ställer ut och hämtar in

en morgon kommer skatten vara min

då ska det skimra i mitt krus

och nätet hänga tungt av stjärneljus





Kommentarer

skogsnuvan sa…
Vilken fin dikt och jag förstår precis. Det blir inte alltid som man hoppas men om man gör sitt bästa med att fånga det fina så kanske en dag lyckas man fånga något fint om man gör sitt bästa och inte ger upp. Här ligger snön djup redan och nu snöar det igen. En hel vecka med bara dimma och snö och mörker. Det börjar minsann inte bra. Idag gör jag smörgåstårta till Kinabror för han fyller år. Så bröderna och jag samlas ikväll och pratar och fikar tillsammans och förhoppningsvis äter smörgåstårta. Ha en fin helg kära du

Populära inlägg