Det förbjudna fyrverkeriet

På Nyårsafton lyssnade jag på tal av både präster och politiker, och konstaterade ogint och oresonligt att de lika gärna kunde hållit tyst. De kunde låtit orgeln brusa lite längre och låtit barnkören sjunga en sång till istället. De där talen handlade bara om hur mörkt det är i världen med klimatkris, krig och gängkriminalitet. Det fanns mycket lite av hopp och tröst i de där talen, mer i musiken. Och det känns som vi behöver hopp och tröst. 

Politikern avslutade med att de var allas vårt ansvar att stå upp mot gängkriminaliteten och säkert hade hen rätt, men tyngd av mitt ansvar för världens ondska stapplade jag upp till hotellrummet och sov en timme så där sex timmar innan Tolvslaget. 

Till och med min nyårsvers var ovanligt trött och hopplös. Annars brukar jag spränga året i luften, störta det gamla i gruset och fara ut i det okända nya året med full kraft. Men i år kändes det segt. Jag tror inte att jag tänker publicera nyårsversen här. Det är ju hopp och tröst vi behöver, som sagt. 

Men så strax innan Tolvslaget började fyrverkeripjäser detonera utanför vårt hotellfönster. Vi befann oss på sjunde våningen precis i höjd med själva fyrverkeriet, första parkett! Jag älskar fyrverkerier. (Jag vet att det inte är riktigt PK att älska fyrverkerier; miljön och djuren far illa och jag vill ingen av dem något ont, men en timme om året tänker jag ändå tillåta mig att vara barnsligt förtjust i raketer.) Livsgnistan återvände med full kraft allt medan det brakade och sprakade utanför. Att det fanns ett brännmärke på utsidan av fönstret morgonen därpå tog jag som ett tecken för framtiden. Ett gott tecken. 

Det första som dök upp i mitt så kallade flöde på Nyårsdagen var en film med tre skäl att inte fyra av raketer.  Ett skäl var miljön, ett annat var djuren och det tredje klickade jag bort innan man hann berätta vad det var. 





Kommentarer

skogsnuvan sa…
Här hade vi inga raketer men desto fler glada hundar så jag skiter i raketer och sånt. Däremot skulle jag vilja ha lite värme och slippa frysa så förbannat. Inte nog med att det är 35 grader kallt idag utan elpriset är på topp. Snön är en hel meter nu och jag försöker elda allt jag kan. Sitter här med massor av kläder och handledsvärmare i skinna för att kunna hålla fingrarna varma så pass att jag kan skriva. Broder B har kompisar från Skåne här och du skulle nog tänkt sig åka skoter och fiska på sjön och nu får dom sitta inne för med 35 grader går man bara ut och hämtar ved. Det hade kunnat vara värre som att sitta i en bilkö i skåne utan mat och vatten och slut på bränsle så man hade kallt. Fast....jag hade nog inte gett mig ut i ovädret.
Lise-Lotte sa…
Nu har jag turen att ha hundar som inte alls reagerar när det smäller så jag kan också njuta av fyrverkerier.
Det häftigaste fyrverkeri jag någonsin sett var när vi, från ett företag du känner väl till, firade Milleniumskiftet i Thailand. (Det är för övrigt inte bara fyrverkerierna jag minns från den resan, och idag, 23 år efteråt, så känns allt nästan som en dröm, eller rättare sagt mardröm). Men som sagt, fyrverkerierna var fantastiska.

Populära inlägg