Ljudböcker och dockskåpsfigurer

Sitter här och funderar på vad jag ska göra med resten av mitt liv. Vad jag har för drömyrken. 

Högt på listan ligger att ha en liten verkstad där jag sitter och lyssnar på ljudböcker medan jag gör dockskåpsfigurer. Verkstaden ska ligga i ett område där det finns fler hantverkstäder av olika slag och vid lunchtid träffas man i områdets vegetariska restaurang (Jag vet inte riktig varför restaurangen ska vara vegetarisk, men det ska den i alla fall). Där tuggar man lite filosofiskt om hantverkeriet och livet i allmänhet, innan man återvänder till ljudböckerna och dockorna. Eller till silversmidet, träsnideriet, bokbinderiet, eller vad nu de andra sysslar med. Två gånger om året är det marknad i området med öppna verkstäder och popcorn. 

Ni hör ju vilken drömtillvaro detta skulle vara. Sen är det ju det där vanliga att man måste ha beställningar på tillräckligt många dockskåpsfigurer för att hålla sig vid liv och inte stressa över ekonomin. Men inte så många att man stressar ihjäl sig för det. Alltid kommer det där eländet med ekonomi i vägen när det gäller mina drömyrken. De har oftast väldigt lite med varandra att göra. Och man får väl ont i händer, armar och axlar av att sitta och göra figurer hela dagarna också, precis som vid kontorsarbete, antar jag. 

Dessutom kan jag inte göra dockskåpsfigurer. 



Kommentarer

skogsnuvan sa…
Nej men hej, -Skulle inte du bli en berömd författare som tjänar massor med pengar på dina bestsellersböcker. Det trodde jag. Annars är jag säker på att du kunde göra fina små fina figurer till dockskåp. Alla har vi drömmar. Jag har haft många. Först skulle jag bli luffare men luffare finns inte längre. Sedan skulle jag bli cirkusartist men det finns väl inga cirkusar längre. Så skulle jag bli keramiker för jag har gått kurser men en ugn för bränning kostar för mycket så jag blev en vanlig sketen kontorist och kastade bort 40 år av mitt liv bara för pengar Pengar är ett skit som förstör mycket bara för att man ska kunna leva. Nu är det för sent för mig men inte för dig. Du är ju ung fortfarande och kan satsa på något du vill Hoppas hoppas att du blir en författare i alla fall
Soldansare sa…
Tänk, jag har också gått kurser i keramik och tänkt att jag skulle bli keramiker. Men jag blev också en vanlig sketen kontorist. Men visst är det författare jag ska bli...

Populära inlägg