Mitt namn är legio

Medan världen brinner omkring oss sitter jag i ett väntrum på vårdcentralen och försöker frammana en man med knutpiska i mitt inre. Han är inte åkomman jag söker för, det är ett hjälpmedel jag vill begagna mig av i sökandet.

Mannen med knutpiska brukar dyka upp vid tillfällen då jag tröttnat rejält på mig själv. Till exempel vid tillfällen när personen som stått före mig i en kö varit otrevlig mot personen i kassan eller receptionen eller var vi nu har stått i kö. Då känner jag att jag måste kompensera för den föregående personens otrevlighet med att vara övertrevlig. Nej, vad mycket gott det fanns här då. Det är så trevlig när det är hembakat, det får man inte varje dag. Jag måste nog ta både en morotskaka och en snickerskaka, det går ju inte att välja. Vad mysigt det är här och ni stänger inte förrän klockan sex. Nej, men det var ju bra, då ska jag verkligen...

Medan jag hör mig själv pladdra på det här vettlösa sättet talar knutpiskemannen i mitt huvud. Han säger kort och gått: "Men håll käften!" och rasslar hotfullt med sin piska. 

Att jag vill ha tag i knutpiskemannen här i väntrummet är att jag tenderar att bete mig som någon som vill ha tre guldstjärnor och en bokmärkesängel med mycket glitter när jag är på vårdcentralen. Och det vet ju varje sund människa att när man  söker hjälp hos läkare ska man överdriva och vara besvärlig för att få den hjälp man vill ha. Det är bättre att vara knutpiskeman än Sickan Karlsson med andra ord.

 


Det kan vara besvärligt att ha en massa olika typer inom sig. Det kan också vara en tillgång. En annan figur jag känner att jag har inom mig är Julia Ceasar. Just nu är hon ganska slumrande, men jag har en teori om att när jag fyller 50 kommer hon att slå ut i full blom. Då kommer jag vagga runt och kalla folk jag inte gillar för schajas.

Jag får inte riktigt tag i knutpiskemannen där i väntrummet. Han verkar också vara lite slumrande den här dagen. Det går lite halvdant; jag får ingen röntgen och inte något glittrigt bokmärke heller. Däremot fick jag ett recept på en medicin som är restnoterad och inte går att få tag i inom närmsta sju socknar.



Kommentarer

skogsnuvan sa…
Så trist men läkarvården nu för tiden är ju inte precis det man önskar och inte finns det medicin alla gånger heller. Vad ska det bli av vår värld. Här snöar det som vanligt men idag är det tö så jag hoppas att snön går ihop lite. Kinabror och hunden Jack kommer hem till helgen. Dom blev väl less på regnet blåsten och halkan i Skåne. Glad blir jag. Annars har jag ett skitjobb att göra idag Förstukvisttaket har ett tjockt tungt snölager och jag är rädd att taket rasar in. Ska klättra ut genom övervåningsfönstret och försöka skotta av. Gruvar mig

Populära inlägg