Ingrid Betancourt

Fortsätter på ämnet Du väljer själv vem Du är.

Läser Ingrid Betancourts bok Även tystnaden har ett slut . Ingrid Betancourt som var columbiansk presidentkandidat och blev kidnappad av Farc-gerillan 2002 och satt fången hos dem i djungeln i sex och ett halvt år innan hon blev fritagen.

Jag tycker om Ingrid Betancourt. Jag har sett henne i intervjun med KG Bergström i SVT och i Babel nyligen och hon ger alltid ett mycket sympatiskt intryck. Verkar inte vara intresserad av att framställa sig själv som en hjälte utan svarar på KGBs fråga hur hon kunde vara så stark, att hon inte alls var så stark.

Nu läser jag i hennes bok om hur hon mitt där i fångenskapen och förnedringen i djungeln funderar på vilka val hon trots allt fortfarande kvar. Valet vilken slags människa hon vill vara. I Babel berättar hon att bland det tuffaste som fångenskapen innebar var att upptäcka vem hon själv var och att hon inte tyckte om det. Det var tufft att upptäcka att hon inte var den tuffa dam hon trodde att hon var.
Det var tufft men hon bestämde sig för att ändra på sig och sedan gjorde hon verkligen det.

Man kan alltid välja vem man vill vara i alla situationer man hamnar i. Till och med i åratal av fångenskap. Tydligen.

Kommentarer

Lise-Lotte sa…
Du och Anna-Greta Wide får mig att tänka till... Tack!

Populära inlägg