Snart!


Då har den satt sig på plats då, där innanför skallbenet, i bihålorna och halsen: veckan-före-semesterresan-förkylningen.
Jag är sällan sjuk. Det är nästan bara när jag ska åka på semester eller när jag börjar ett nytt jobb som jag brukar få någon skit i kroppen. Och så länge skiten bara består av en förkylning så får det väl gå. Fast lite irriterande är det ju.

Förr, förut, förra gången vi åkte till Bourgogne, och gången innan såg jag det här med förkylningen som en slags säkerhetsgrej, ett gott tecken. Det brukar ju vara ett ständigt tjat på mig om hur farligt det är att glädja sig för mycket, att se fram emot något för mycket, för det betyder bara att vi kommer att köra ihjäl oss på autobahn, tältet brinner upp och pengarna räcker inte osv. Man bör oroa sig lite i förebyggande syfte, för att besvärja allt ont som kan inträffa.
Men nu, den här gången, har jag faktiskt inte oroat mig alls. Det handlar väl kanske inte så mycket om att jag har blivit kaxigare, mindre vidskeplig, som det faktum att jag inte riktigt hunnit med. Förr, förut, förra gången och gången innan brukade jag börja räkna ner ganska tidigt: "Nu är det bara sex veckor kvar." "Och nu, nu är det fem veckor kvar." osv.
Nu, nu är det mindre än två veckor kvar och jag är inte riktigt med. Jag har inte hunnit oroa mig alls och jag tänkter faktiskt inte börja nu heller. Makterna får ursäkta, men jag tar risken.

Men det är ju så att det är något så skört med detta, dessa bourgogneresor. Det är något så skört att jag knappt vågar snudda vid det för då kommer det att gå sönder. Det är något med de där morgnarna i Beaune, på väg till bageriet och kvällarna, de gyllene kvällarna på Couches kommunala camping i väntan på att grillen ska bli redo för köttet. Det är något med takåsarna i Beaune, något med uteserveringen på Le Lutrin i Autun om kvällen i ljuset från lyktorna. De känns som ett så sällsynt, oförtjänt privilegium att få vara med om att jag nästan inte vågar tro på att det ska hända igen.

Dessutom har jag räknat ut att det är min trettonde resa till Frankrike. Och ni vet ju vad talet t-r-e-t-t-o-n innebär.

Kommentarer

Lise-Lotte sa…
Men hallå vadå... 13:e resan? Du oroar dig ju ändå märker jag.
Det är faktiskt tillåtet att bara vara glad och se framåt utan att tro att någon liten j-el står och lurar bakom hörnet så fort man känner lyckorus över något som komma skall! Så njut nu och slå bort dom där dumma tankarna!
Fast jag måste ju erkänna att jag förstår dig, för jag fungerar precis likadant!
Varje gång jag sätter mig i ett flygplan som drar iväg upp i luften så får jag en klump i halsen och tänker på alla de människor jag aldrig mer kommer att få träffa och att jag aldrig mer kommer att komma tillbaks till Sverige. Varför är man sån?
Jag tänker inte säga till dig att det kommer att gå bra, för det är inget man kan ta åt sig eller tro på - men ändå... ;)
skogsnuvan sa…
Och återigen funderar jag på hur det gått med din bok. Den efterlängtade boken?
Det är typiskt att man blir sjuk när det är som mest olämplig. Du vet ju att jag blev sjuk när jag äntligen fick pension och varit dålig hela vintern. Hoppas du blir bra tills du ska åka till ditt älskade Frankrike
Loll sa…
Det kommer att gå fint, det kommer att vara den underbaraste resan. Förresten måste det vara en underbar plats eftersom du rest dit så många gånger. Ha det bäst!/Loll
Lisbeth sa…
Vet du vad jag tror. Efter 12 gånger tycker du nu att du är så hemtam att det är onödigt att oroa sig. Det kommer att gå lika bra nu och gör det inte det så kan olyckan vara framme när du går över vägen där hemma.
Låter underbart att få åka på äventyr
Kram
Skatan sa…
Dessa älsklingsställen på jorden ... det blir något magiskt över dom och man är så rädd så rädd att det skall försvinna ... detta magiska. Men det har det inte gjort och nu är det snart snart och att det är den 13:e resan är ett GOTT omen ...

Det kommer att bli en underbar resa. Igen ... trots ev annalkande förkylning...

Kramar!

Populära inlägg