27 år med Bodil Malmsten

Mitt liv har förändrats : jag har upptäckt en fantastisk författare, nämligen Bodil Malmsten. 

Det är den första meningen i en bokrecension jag skrev den 2 februari 1992 av Bodil Malmstens Svartvita bilder . I slutet av recensionen har min dyrkade svenskalärare skrivit att det är min bästa recension hittills. Det får mig att undra vilken smörja jag hade lämnat till honom tidigare. För smörja är det. Jag hade en tendens att "ta i" lite när jag var 17, men ändå är det sant:

Hon har fått en stor betydelse i mitt liv sedan jag läst den här boken och hon har ändrat mitt sätt att skriva...

I och med att jag upptäckte Bodil upptäckte jag ett nytt sätt att skriva, att hantera språket. Jag upptäckte att man kan böja till språket så att det passade det man ville säga, istället för att göra tvärtom. Jag upptäckte att genom att skriva på ett särskilt sätt kunde man göra den mest vardagliga handling intressant. Att man kunde bygga sitt liv så att det fick betydelse, genom språket. Jag upptäckte att till och med jag hade något att berätta. Så på det sättet ändrade Bodil Malmsten inte bara mitt sätt att se på språket utan också mitt sätt att se på själva livet.

Sedan dess har jag alltid följt henne, hon är min idol, min husgud, sedan 27 år tillbaka. Och det firar jag med att nästan på dagen då jag skrev den där recensionen, min bästa dittills, få mitt medlemskort i Bodil Malmsten-sällskapet.




Kommentarer

Populära inlägg