Visst är björnarna gröna

Som frivilligt barnfri bör man inte ha åsikter om hur andra uppfostrar sina barn. Som frivilligt barnfri har man ju ingen aaaning om hur det är att ha barn och därför ska man hålla käften.
   Och vad vet väl jag om vad som är bra för barns uppfostran. Kanske är det inte någon större sak att en ung mamma och en mormor tar med sig en femåring till en restaurang 21:30 en fredagskväll och att mormor hinkar i sig öl efter öl medan femåringen sitter bredvid och ritar.
   Möjligen kan jag tycka att det är lite irriterande att behöva gasta för att överrösta ungen och den allt gällare mormordern, när man gått till vad man trodde var en lugn restaurang för ett stilla samtal med sin man efter en hektisk arbetsvecka.

Det är först när det kommer till björnarna som jag känner att jag behöver gripa in, ringa till barnavårdsnämnden, rycka åt mig ungen och rusa ut i den mörka, hala kvällen. Det är när mormor lutar sig över sitt ritande barnbarn och med fyllespräckt men bestämd röst säger:
"Rita nu björnarna bruna, inte gröna. Björnar är inte gröna. Nej, inte gröna!"
   Jag känner att det här barnet behöver omgående räddas för att inte berövas all fantasi, kreativt tänkande och skaparglädje. De bör ske nu, omgående och genast.


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Ja ibland undrar man. Klart att man kan få tycka att björnar är gröna om man vill det och att grodor är röda eller vad man nu kan tycka.

Populära inlägg