Saker att glädja sig åt

Det gäller ju också att komma ihåg att samtidigt som det pågår en pandemi och händer andra hemska saker i världen, händer det också sådant som är att glädjas åt. Jag hade samlat ihop en lista på sådant som jag tänkte skriva om här. Sedan tittade jag på en dokumentär om handeln med gamla böcker i New York och insåg att de här sakerna kanske i själva verket snarare passade in under kategorin "andra hemska saker". Bland annat handlade det om Internets och näthandelns negativa inverkan på antikvariaten. Och vad jag anser om antikvariatdöden har ni kunna läsa tidigare här. 

Min lista på saker att glädjas åt hade alla att göra med Internet. Och även om det pågår en pandemi och det händer andra hemska saker och ja, Internet har haft en negativ inverkat på handeln med gamla böcker, gäller det också att komma ihåg att det även händer saker att glädjas åt och att Internet samtidigt haft en positiv inverkan på handeln med gamla böcker. Så idag väljer jag att glädjas. 

Nr 1 på min glada lista är att alla gamla Maria Lang-deckare har lästs in som ljudböcker och dessa går att köpa och ladda ner direkt från nätbokhandlarna. 

Nr 2 är att många gamla böcker som jag gärna hittar på fysiska antikvariat ges ut på nytt som e-böcker. Till exempel kan man köpa alla Lotta-böckerna på det här sättet. Naturligtvis är det roligare att irra i gångarna på ett rörigt antikvariat och dra i sig den goda doften av gammalt gulnat papper medan man letar efter dem men samtidigt betyder de att de får nytt liv, plockas upp på nytt och bevaras. 

Nr 3 är att jag hittat flera gamla intervjuer med Bodil Malmsten i radions arkiv. Intervjuer som går att ladda ner och lyssna på i datorn. Bland annat en gjord av Fredrik Virtanen för P4. Nu har det hänt mycket med både Fredrik Virtanen och Bodil Malmsten sedan den intervjun gjordes men den är bra. 

En fjärde punkt jag gläds åt är att jag hittills sålt 44 exemplar av Att resa menhirer och riva tält. Det är mer än vad jag vågat hoppas på. Att den boken över huvud taget finns att köpa kan jag också tacka Internet för. Men mest tackar jag förstås er som har köpt den. Det är otroligt, fantastiskt. Tack, tack, tack ni fina, underbara!

Kommentarer

Populära inlägg