Övergångsställe

Mitt i natten målar två gulklädda män

Ett nytt övergångsställe 

Tvärs över min gata

Det lyser nytt och obrukat i nattmörkret

I morgon ska jag gå över det

Och medan jag går

Ska mycket av det som fanns på den ena sidan 

Rinna av mig

Och mycket av det som finns på den andra 

Ska komma sköljande mot mig


- - - - 


Det låter som det handlar om döden. Men det kan också handla om att åka hem efter en semesterresa. De där resdagarna, dagarna när man åker hem, har en förmåga att dränera en lite på allt det där man  laddat upp under själva bortavaron. Men det är ju ett i-landsproblem, naturligtvis.

Jag lyckades i alla fall med min föresats att skriva poesi varje dag under semestern. Inte mycket publicerbart men det var ju inte det som var uppdraget. Nu kommer den verkliga utmaningen: att fortsätta skriva poesi varje dag i vardagen. Det ska bli spännande att se hur det går. 

Kommentarer

Populära inlägg