Lyckligare och effektivare - Hur gör man?

I våras var jag på föreläsning. Det var en sådan där föreläsning där en person med många angivna meriter och stor livsvisdom berättar hur vi blir lyckligare samtidigt som vi blir mer effektiva, bara vi tänker lite annorlunda.
Låter jag skeptisk?
Jo, jag är nog lite skeptisk. Det är ju bara det att de där föreläsarna ofta säger sånt där som man redan vet, sådant som egentligen är rena självklarheter. Detta serverar de snyggt retoriskt paketterat till ett hutlöst pris. Sedan är det klart att eftersom vi inte lyckas leva på det där sättet som vi alla egentligen vet att man borde leva på, så kanske det är bra att vi får det upprepat för oss. Men ja...nej... jag vet inte. Jag är en smula skeptiskt, det är jag som sagt.
Den här föreläsaren hade en viss insikt för hen inledde med att tala om att hen inte skulle säga något nytt utan bara upprepa sådant som vi redan visste. Nu tyckte jag att just den här föreläsaren inte ens sa klokheter som jag redan visste, men kanske var jag avogt inställd redan från början på det där sättet som samme föreläsaren varnade mig för att vara. En gnällkärring, helt enkelt.
Det enda som fastnade hos mig av den här föreläsningen var något som inte var en självklarhet som jag redan visste utan snarare tvärtom. Föreläsaren menade att detta att man ska öva på sådant man är dålig på så att man blir bättre, det är bara blaj. Man ska bara göra sådant som man är bra på, så att man blir riktigt, riktigt bra på det. När det gäller det jag är dålig på ska jag slå mig ihop med någon annan, som i sin tur är väldigt bra på det jag är dåligt på och så ska vi sammarbeta. Och det låter väl bra, kanske.
   Men jag vet att hade jag inte försökt mig på sådant som jag trodde att jag var dåligt på hade jag aldrig upptäckt att jag faktiskt var ganska bra på det när det kom till kritan. Och hade jag inte övat upp mina färdigheter i sådant som jag var dåligt på hade jag inte bara stannat i utvecklingen, jag hade också svultit ihjäl ensam i en avlägens jordkula. Kanske säger det något om det som jag är bra på, kanske säger det något om samhället, men ändå. Mitt tips för hur vi blir lyckligare och effektivare, som ni ska få av mig alldeles gratis, är: Om det tar emot, tryck lite till.
Fast det där med matematiken har jag gett upp Och samarbetar något så när effektivt med en miniräknare.

Kommentarer

znogge sa…
Jag är precis lika skeptiskt efter att ha varit på flera liknande föreläsningar. Visst vet jag hur man ska leva men teori och praktik är två vitt skilda saker. Dessutom finns det flera faktorer som vi inte rör över...

Önskar dig en trevlig lördagskväll!

Populära inlägg