Alla dessa dagar

Benandanti har slagits färdigt med häxorna för den här gången, förmodar jag. Jag vet inte hur det gick, inte vem som vann.

Det har varit världspoesidagen och det har varit "rocka sockorna"-dagen och det har varit Earth Hour, osv.
Alla dessa dagar.
Jag känner mig lite kluven till dem, dagarna. Förbättrar vi verkligen världen med alla dessa jippon. Det är ju inte direkt så att vi räddar världen genom att släcka lampor och datorer en timme en kväll om året. Och får vi verkligen bättre människosyn genom att ha olika strumpor på oss en dag. Eller dövar det bara samvetet en stund.

Så i  denna negativa och surkärringaktiga anda har jag inte gjort ett enda dugg den senaste veckan för att förbättra världen. Inte ens världspoesidagen har jag uppmärksammat, poesin som annars är min mission.
Ja, sopsorterat har jag förvisso.
Så kanske är de ändå bra de där dagarna. Åtminstone en timme om året gör man något bra.


Kommentarer

Populära inlägg