Språk igen, igen

Den 4 oktober 2007 skrev jag det här inlägget på min dåvarande blogg

Språk igen


Det finns ingenting som urholkar språket som reklamen. Stora ord används om bagateller. Man måste förklara krig mot katastrofer som kluvna hårtoppar. Du måste ut och demonstrera på gatorna att du verkligen tagit ställning mot läckande mensskydd.

Det blir inga ord kvar till de verkliga katastroferna eller de verkliga ställningstagandena. Vi tackar allt oftare "jättemycket" när det kan räcka med att tacka mycket. Och ordet "absolut" används som en nästan desperat förstärkare i alla tänkbara och otänkbara situationer eftersom det inte finns någon kraft kvar i språket.


Detta är betydligt mer oroväckande än det så omdiskuterade sms- och mailspråket. Äntligen kan vi i skrift vara ironiska på ett tydlig sätt. Allt som behövs är ett :)

Kommentarer

skogsnuvan sa…
En liten blyg och försynt fråga: Hur går det med boken?
Soldansare sa…
Just nu håller jag på och göra lite faktakoll, så jag inte påstår något som inte är sant. Slutskede, alltså. I alla falla för mig. Kanske ska man kolla sådan i början, men jag har gjort nästan allt baklänges så varför inte även det här.

Populära inlägg