Nostalgikalendern Lucka 2

Nord och Syd 

"Vilken tur att du träffade mig", säger P glatt, efter att vi tittat på filmen Dirty Dancing för ett tag sedan, "annars hade du kanske varit kär i Patrick Swayze fortfarande."


Jag har inte haft hjärta att tala om för honom att jag aldrig riktigt kommit över Swaze, och förmodligen aldrig kommer att göra det heller.

Redan i lucka två bränner vi av den mest nostalgityngda av TV-serier: Nord & Syd. Den serie där vi möttes första gången, Patrick Swayze och jag. Och James Read, Lewis Smith och andra godingar också för all del. Men Patrick Swayze...

Det finns ingenting som lyckas ta nostalgin ur den här serien, hur många gånger jag än ser den. För det är just nostalgi det handlar om. Jag ser ju att skådespeleriet haltar både här och var och storyn har en hel del riktigt osannlika inslag. Hade jag sett den för första gången i dag hade jag avfärdat den efter mindre än en halvtimme. Men nu minns jag den heliga känslan som vilade över de där 90 minuterna en gång i veckan och det är med samma heliga känsla jag tittar på serien nu. Igen och ingen. Det är fortfarande så lätt att fastna.

"Behöver du professionell hjälp?" undrar P när jag är inne på andra varvet. Jag tror att han börjar ana hur det är mellan mig och Swayze.



Kommentarer

Populära inlägg