Nostalgikalendern Lucka 24

Pappas flicka 

Jag har aldrig förstått  mig på den här helgen, folk blir ju helgalna

Detta kan vara årets märkligaste dag. Man ska träffa alla släktingar man någonsin haft på en och samma dag, umgås enligt ett strikt lagt schema och äta mer mat än man gör under hela resten av året och tycka att allt är jättemysigt. Jag har aldrig förstått mig på den här helgen.
När jag var barn och mormor, farmor och farfar fortfarande fanns med började vi äta omkring klockan tolv. Då var det smörgåsbord med köttbullar, prinskorv, bruna bönor, sill, revbensspjäll, Jansson, sylta och tunga och rödbetssallad, rödkål och... Direkt på det var det lutfisk, varpå jag lämnade rummet eftersom jag har svårt att vara i samma rum som lutfisk. Sedan avslutades det hel med risgrynsgröt. Allt innan Kalle Anka.
Att ingen dog var obegripligt. Ett år pepprade min pappa för mycket på lutfisken och kallsvettades. Det var det värsta som hände.

Hoppas ni alla får lite julefrid mitt i dagens hets.
God Jul!


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Vi äter alltid efter Kalle Anka och det blir mindre stressigt men iår har det minsann varit lugnt med bara 4 personer istället för fyra.
Skatan sa…
Jag gillar inte heller julen trots att jag får träffa mina barn och barnbarn (en del av dem).
Försööööker äta mindre framförallt.
Gillar sen Annandagen böst när alla åker hem.
God fortsättning❣️🎄🙏
skogsnuvan sa…
God fortsättning och gott nytt år önskar jag dig.

Populära inlägg