Nostalgikalendern Lucka 15

Il était une fois

Det var en gång 

Det var en gång i min barndom som det visades en tecknad serie på TV. Ibland var huvudpersonerna ute i rymden och ibland var de i något historiskt scenario, som till exempel i byggandet av pyramiderna. Jag förstod inte så mycket av serien, den var ju på franska och jag hängde inte riktigt med i textningen på den här tiden. Men ett förstod jag och det var att det där språket, det var det vackraste jag någonsin hört och det skulle jag lära mig. 

Det var uteslutande på grund av den här tecknade serien som jag valde franska som tillval när jag började högstadiet. I sex år skulle jag brottas med det här språket från en skolbänk; lucktexter, glosprov och hörförståelser och en ständig kamp med att vända accenttecken rätt. Ingenting kan ta magin och skönheten ur ett språk som felvända accenttecken och efter de där sex åren hade jag svårt att känna den förtjusning jag en gång kände när jag lyssnade på ledmotivet till Il était une fois.


Kommentarer

Populära inlägg