Pundet och plikten

Det är precis då den kommer farande. Sekunden när jag ska släcka lampan och lägga mig att sova. Då kommer texten farande. Den är fantastisk och briljant. Den flyger. 

Men det är sent och i morgon  har jag plikter att uppfylla. För att orka uppfylla dem måste jag sova nu. Jag kan inte sätta mig och skriva ner texter just nu, är de aldrig så briljanta. 

Jag släcker lampan och lägger mig. Men jag sover inte. Texten har tagit över mig. Jag ligger där och vrider på orden, flyger med dem. Det är ett lyckligt sockerdrickspirr i ådrorna. 

Efter några enstaka timmars sömn vaknar jag i Nej. Jag vaknar alltid i Nej, det har inget med icke nedtecknade fantastiska texter att göra, det är min läggning. Jag tar mig ut i Världen och jag utför mina plikter. 

En stund mellan plikt och lampsläckning finns det tid att äntligen skriva ner den fantastiska och briljanta texten. Jag slår upp locket på datorn och öppnar ett dokument. Nu flyger inte texten längre. Den ligger där i mitt huvud, färdigformulerad. Jag vet exakt i vilken ordning orden ska komma. Dessa ord som höll mig vaken, flygande och sockerdrickspirrig under natten. Nu kan jag inte få dem att röra sig så mycket att de tar sig ut ur fingrarna och upp på skärmen ens. 

Jag sitter där med fingrarna mot tangentbordet och tittar på den tomma skärmen. Jag sitter där och tänker på plikten. Plikten mot texten. Plikten mot mig själv. Pundet som ska förvaltas. 





Kommentarer

skogsnuvan sa…
Nej men hua. Känner du av plikten att skriva. Det har jag aldrig gjort men så är jag ju inte en som skriver böcker heller utan bara av hjärtat när jag skriver. När jag var tonåring skrev jag dagbok och många kollegieblock blev det. Jag har ett helt hyllplan i en bokhylla med dikter och dagboksblad. Nu när jag börjar skriva blogg blir det bara det och inget mer. Minns du att man skrev brev också och hade brevkamrater. Kan väl vara lite samma som bloggkompisar som man blir lika bekant med. Solen skiner idag och jag ska väl ut och skotta lite grann men som tur är så har Kinabror tagit det värsta med traktorn. Ha en fin helg kära du
Soldansare sa…
Mja, jag menar inte att jag känner plikt att skriva, kanske snarare att man borde lägga samma vikt vid det man allra helst vill som man gör vid sina jobbplikter. Den plikten tar alldeles för mycket ork från det andra.

Visst minns jag när man hade brevvänner. Jag hade flera stycken från Sverige, Egypten, Frankrike, Italien, Marocko och Norge. Och dagbok skrev jag också. Det känns som alla skrev mycket mer förr.

Populära inlägg