Årets brasturné

Så har vi då firat Valborg igen. Vi har ju grundat en tradition att åka runt och bese så många av stadens brasor som vi bara hinner med och eftersom det är en tradition så gjorde vi så även detta år.

Den första antydning till brasa jag såg var förberedelserna för firandet vid slottet som jag passerade på vägen hem från jobbet. "Vårkören" repade "Vintern rasat" för fulla basuner. Brasan vid slottet hör inte till dem vi brukar ta med i touren. Inte för att det är något fel på den brasan där den brinner vackert på sin flotte i vallgraven. Annat än att man inte ser den. Vid slottet på Valborgsmässoafton ser man bara folk och folk vill jag inte se.
Ett år var jag med och sjöng i "Vårkören" och stod på andra sidan vallgraven med ryggen mot slottsmuren. Då såg jag brasan och kan alltså, med visst belägg påstå att den är vacker. Men det är nästan det enda sättet att få en skymt av den.

I år hade P en idé om att vi skulle vidga vårt brasområde till att omfatta enstaka småhålor utanför stan. Denna teori framkastades vid åttatiden när vi satt redo i bilen och jag tyckte att det var en riskfylld idé. Dels skulle ju detta innebära att vi inte hann se så många brasor eftersom själva restiden emellan dem skulle bli längre dels var det väl inte säkert att det fanns någon brasa över huvud taget i den håla han nämnde.
Nu var det ju han som satt vid ratten så vi åkte i all fall. Och fick en vacker biltur i det vackra vårsverige med en strålande men dalande sol och nyutsläppta kor. Men någon brasa fanns det inte i hålan i fråga, bara vilsen ungdom som drev omkring.
Så vi vände in mot stan igen, sniffande likt blodhundar efter brandrök. Själv tyckte jag mest att det luktade ett blivande fiasko.

Men till slut fick vi vittring på ovan halvt utbrända brasa och tog oss till och med tid att kliva ur bilen för att njuta av den en stund. Sedan blev det väl lite så där med de nästföljande eldarna. Den suddiga, glödande fläcken på bilden nedan är resterna av en valborgsmässoeld. Tror vi, kanske var det någon som grillade något på en engångsgrill.
Här far vi förbi ett litet mer ambitiöst valborgsmässofirande med karusell och hoppborg. Brasan kom tyvärr inte med på bilden men det som ser ut som ett moln längts ut till höger är ett fyrverkeri.

Till den sista brasan anlände vi när alla utom arrangörerna hade gått hem och partytälten där man hade sålt varmkorv började plockas ned. Eldväktarna höll på att skyffla samman elden till en mer koncentrerad rundel som såg ut som en glödande vulkankrater. Det var ganska vackert faktiskt. Betydligt vackrare än vad det ser ut som på bilden.

Vi avslutade denna halvdanna brasturné hemma på altanen där vi kunde se fyrverkeriet från firandet vid slottet. Nästa år, bestämde vi, blir det inget turnerande. Bilen får stå i sitt garage. Till fots ska vi ta oss till närmsta brasa och vi ska vara där när den tänds och sedan ska vi stå där tills den är utbrunnen och inte mer än en kallnad hög med aska. Så det så. Ingen mer brasstress här inte.

Kommentarer

storabh sa…
Bättre att vara eldig själv!
Linda sa…
Vi såg inga brasor alls. Spökungen och jag hörde något sorts fyrverkeri när vi gick och lade oss strax efter kl 21. Men jag vet att det här i krokarna fanns minst två brasor! Hur det var med körsången vet jag inte. Det skall vara körsång.

Populära inlägg