När jag inte stod och glodde genom hotellfönster

När jag inte stod och glodde ut genom hotellfönstret där i Krakow stod jag på olika museer och glodde på konst. Extra länge glodde jag på Anna Bilinskas Självporträtt med palett. (Wikipedia kollar den Självporträtt med förkläde och penslar men jag går efter vad det stod på plaketten bredvid tavlan.) Det är samma målning som ligger till vänster hela tiden i klippet här nedan, där man med fördel ser flera andra av hennes målningar.




Det var den målning jag såg först när jag klev in i salen, före alla andra. Inte för att den hängde på den mest framträdande platsen utan för att den lyste. Jag älskar den självsäkra hållningen och den kaxiga blicken som inte viker undan, att hon inte försökt försköna sitt ansikte på något insmickrande vis; "Här är jag och det är gott nog!"

Kommentarer

Populära inlägg