Nostalgikalendern Lucka 5

Doktor Krall

Som barn är man rädd för helt andra saker än man är rädd för som vuxen har vi ju redan konstaterat. Som barn är man också rädd för helt andra saker än vad vuxna tror att man är rädd för. När jag var sex år var jag vettskrämd för Ville Vessla och hans kumpan Oxen. Det var väl förvisso ganska logiskt, de var ju skurkar. Men något som verkligen höll mig vaken om nätterna var ett avsnitt av Doktor Krall där hans hjälpreda Rolf gick i sömnen. Sömngångare var svårslaget otäcka.
Just det där sömngångaravsnittet har jag inte hittat, däremot ett avsnitt om hicka, där Doktor Krall klätt ut sig till Dracula i avsikt att skrämma bort Rolfs hicka. Det avsnittet har jag inget minne av över huvud taget så tydligen tyckte jag inte att det var så otäckt med hicka. Eller Dracula.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Den adventskalendern minns jag inte. De favoriter jag hade var trolltider och teskedsgumman.
Soldansare sa…
Nej, det var inte en adventskalender, Skogsnuvan. Det var ett "vanligt" barnprogram som gick när jag var liten.

Populära inlägg