Motorporr

Nästa  måndag, den 11 maj, kommer Bourgogneboken ut, eller Att resa menhirer och riva tält, som den heter. Något som man inte kan läsa om där är Club Autun Retros veteranbilsutställning på Champ de March i Autun. 

Det var en söndagsförmiddag för några år sedan. Vi hade köpt varsin baguette med tartarost i bageriet på Rue d’Arcebuse och skulle sätta oss på en bänk vid torget och äta upp dem. Det visade sig att torget var fullt med gamla bilar och det blev en gående lunch medan vi inspekterade dem. 





Renault Dauphine, Renault Floride, Triumph spitfire, Thriumph TR2, MGB, Karmann ghia , Porsche 356, Jaguar XJ6 – en snygg bil i en gräslig ljusblå färg, Citroen Tracion Avant, Ford mustang. Och så en gammal BMW från början av 90-talet som var så ful och risig att det var riktigt pinsamt att se den tillsammans med de andra som var blanka, vackra och välbehållna trots att de var mycket äldre.



I ett stånd såldes små bilmodeller och i ett annat såldes reservdelar och olika obegripliga  tillbehör. Jag gillade bäst det stånd där man kunde köpa kaffe. 









Ett öronbedövande dån bröt plötsligt ut när några gubbar försökte få igång motorn på en gammal traktor. Gubbar, för det var mest gubbar, gick runt med kamera och fotograferade bilarna och noterade i små anteckningsblock. Jag fotograferade också, så kvinna jag var (är). Noterade i anteckningsbok gjorde jag emellertid först när jag kom hem till hotellet, men något säger mig att mina anteckningar om Club Autun Retros veteranbilsutställning såg något annorlunda ut än gubbarnas. 




Det är så mycket med bilar jag inte förstår. Att den blå bilen på bilden ovan är vacker, det kan jag förstå men varför man står salig i flera minuter över dess öppna motorhuv är mig obegripligt. 

Det var också som att titta på en dålig fars när vi med varsin mugg öl i handen (Det fanns ett sådant stånd också) åsåg hur en man låg på marken bakom en ljusblå Mustang och höll en megafon mot avgasröret (!) medan en annan man, i hatt, satt i förarsätet och gasade med olika växlar i.
”Det är en V8-motor”-berättade P som om det skulle förklara något. "V8 är porr för motorentusiaster." Och det var ju också ett förtydligande.

Det är väldigt lite motorer i Att resa menhirer och riva tält. Bara 80 ryska stridsflygplan från 50-talet. Och om det finns någon porr? Ja, det beror väl på vad man har för läggning. 

Kommentarer

Populära inlägg