Dagen efter bomben

Tolvslaget i natt med pukor och trumpeter -bokstavligen - i krutröken - bokstavligen - vid Holstentor. Ëxplosionerna endast överröstade av otaliga utryckningsfordon som med ylande sirener for kors och tvärs.
Längs Ober trave och Under trave var det som att ta sig fram i en krigzon - som om jag skulle veta något om hur det är att ta sig fram i en krigzon, där jag trycker mig mot husväggen i skräckblandad förtjusning, klamrande mig fast vid min sektflaska. Papper och raketpinnar regnar ned omkring oss, kartonger som innehållit nu uppskjutna raketer, står och brinner här och där.

Idag är det dagen efter bomben. I dag är allting stilla. I dag är det dagen då man vandrar längs kajen och tittar på och fotograferar resterna. Vet inte hur många män, för det är företrädelsevis män, med kamera på magen som vi mötte på vår inspektionsrunda. Hos oss var det också mannen som fotograferade. Och som instruerade den småsura kvinnan som "kan själv" om hur hon skulle ta bilder med sin nya kameramobil. Resultatet kommer att förevisas här så snart jag kommit hem till de sladdar jag fortfarande behöver för att få in bilderna i datorn.

Kommentarer

Anonym sa…
Skogsnuvan önskar dig ett gott nytt år och säger att det är spännande att läsa dina sista inlägg om klostret och prästerna. Spännande ställe du verkar befinna dig i. Vill höra mer

Populära inlägg