Inför flygresan

Inför morgondagens flygresa ligger jag i den röda soffan och försöker få grepp på detta att andas i fyrkant som linda tipsade om. Andra sätt att handskas med flygande, hämtade från en flygning till Mallorca för några år sedan: två kvinnor i 60 årsåldern sitter snett bredvid mig. Den ena säger att hon tagit lite av sin mans hjärtmedicin för att hålla sig lugn. Herre gud, säger den andra och viftar med sitt glas. Ta en whisky istället! Goda råd båda två. En whisky är en whisky. Och hade jag ätit av någon annans hjärtmedicin hade jag varit så nojig över vad den skulle göra med mig att det här med att flyga skulle kännas som a walk in the park.

Kommentarer

Anonym sa…
Ett förtydligande om att andas i fyrkant: varje andetag är en sida i fyrhörningen som man skall se för sin inre syn. Det är nog samma princip som att meditera över ett ord eller en stavelse. Syftet är att dämpa ångest. Fast en whisky är ju inte heller så tokigt.

Populära inlägg